Apple komt naar je toe deze zomer!
Het was in eerste instantie een mysterieus woordje op een slide tijdens de WWDC van juni 2013. Maar toen ik afgelopen september voor het eerst las over iBeacons, Apple’s binnenshuis oplossing voor (micro)locatiebepaling – ofwel GPS voor binnen-, was een van de eerste dingen waar ik aan dacht, oh, dat heeft geweldige kansen voor domotica (de lelijke Nederlandse term voor Home Automation). Ik zag het al helemaal voor me: als je na je werk thuis komt aanrijden, gaat de garagedeur vanzelf open en is even daarvoor de oven al aangesprongen (iBeacon werkt tot max. 50 meter). Terwijl je je vinger op de knop van je iPhone houdt klikt de voordeur open en zodra je binnenloopt vertelt je stereo de laatste nieuwsberichten. Ondertussen merk je dat je je voeten niet goed hebt geveegd. Dus je zegt hardop, Siri, de vloer is hier vies, waarna je Roomba onderweg gaat. Precies naar de plek waar je net stond. Je maakt in de keuken het recept op je iPad klaar, zonder die te hoeven aanraken, dat je vanochtend tijdens je lunchpauze in een icloud tab had gezet en terwijl je gerecht in de voorverwarmde oven staat, plof je op de bank en springt de tv automatisch aan op je favoriete zender. Als je gaat slapen schakelt je alarmsysteem aan zodra je op bed ligt en gaan je deuren op slot…
Ook in het onderwijs zie ik mogelijkheden, zoals automatische presentielijsten of misschien zelfs een spiekdetectie app. Maar daar zal ik een andere blogpost aan wijden. Is het je nog steeds niet helemaal duidelijk wat iBeacons nou eigenlijk zijn, dan helpt misschien dit korte en handige artikel.
Winkelen
Vreemd genoeg concentreren vrijwel alle berichten over iBeacons zich rond een veel ordinairder onderwerp: reclame. Iedereen lijkt het er over eens te zijn, iBeacons zijn een geweldige aanvulling op de winkelervaring. Je krijgt informatie over de laatste modellen als je bij de afdeling tassen staat. Of je opent een app als je op straat loopt en krijgt daarbij aanbiedingen van de winkel waar je langs loopt. Die dingen gaan ongetwijfeld gebeuren, maar ik heb er niet zoveel mee. Aan nog meer commercieel getrek aan mijn mouw heb ik geen behoefte, daar moet Google zich maar mee bezig houden en ik heb niet voor niks Adblock Plus in Safari geïnstalleerd. Ook functioneel zie ik het niet zo zitten. Al die retailoplossingen zijn heel erg gebaseerd op apps. Je moet je iphone of android phone uit je broekzak of tas halen en iets openen of doen om de content geserveerd te krijgen die op jou is toegespitst. Ik zie daar de toegevoegde waarde niet zo van.
The future is now
Waar ik veel meer in zie, is de toepassing andersom. Niet meer je telefoon die reageert op een iBeacon omdat je daar in de buurt bent, nee juist allerlei apparaten reageren, omdat jouw telefoon daar in de buurt is. Zoals in de voorbeelden aan het begin van dit stuk. En het lijkt er sterk op dat ik gelijk ga krijgen. Vrijwel alle tech media duiken deze week bovenop een artikel in de Financial Times, waarin ze voorspellen dat Apple volgende week op de WWDC een platform voor huis-automatisering gaan aankondigen. Heel veel schrijvers denken aan een app oid waarmee je met je iPhone verschillende apparaten kunt bedienen, wat waarschijnlijk ook een van de oplossingen kan zijn, maar ik denk dat het veel meer in combinatie met iBeacons is. Zo komt de wereld die we kennen uit science fiction films weer een beetje dichterbij. Nou maar hopen dat het een beetje leuk blijft en niet de dystopische kant op gaat, zoals in die beroemde scene uit minority report. We zullen zien waar Apple volgende week mee gaat komen.
Goed en interessant stuk Joost! Je kunt je afvragen wat de initiële gedachte is achter dergelijke innovaties; een insteek om ons leven te vergemakkelijken en te verrijken, of is het simpelweg een commerciële inslag. Ik neig naar het laatste en dat remt helaas de ontwikkelingen die jij in het eerste deel van je blog schetst.
Toch hoeft het een het ander niet uit te sluiten en zijn er gelukkig mensen zoals jij bezig met hoe je dergelijke innovaties op een zinvolle manier in je leven kan implementeren.
Keep up the good work! Niels
Dank je Niels. Ik denk juist het eerste. Apple is altijd een puur product gedreven bedrijf geweest. Zo’n mooi en goed mogelijke producten maken, die iedereen wil hebben, dan volgt het commerciële succes vanzelf (dat is precies wat ze uit het oog verloren hadden tussen ’85 en ’97).
De enige manier waarop dat echter werkt in de filosofie van Apple is als vrijwel alle apparaten in de ketting gebruik maken van Apple technologie. Interessant genoeg gaan ze met iBeacons voor het eerst buiten de eigen apparaat-grenzen. Want de technologie erachter is compatible met veel meer apparaten.
Ik ben heel benieuwd waar dit allemaal heen gaat. Ook buiten Apple.